Reial decret llei 7/2024: Mesures urgents davant la DANA

El passat 12 de novembre va entrar en vigor el Reial decret llei 7/2024 , d'11 de novembre, que estableix mesures urgents per afrontar els danys ocasionats per la DANA entre el 28 d'octubre i el 4 de novembre del 2024. A continuació, es detallen les mesures energètiques més rellevants:

Mesures relatives al subministrament d'electricitat:

  1. Flexibilització de contractes
    Es permet fins al 31 de desembre de 2025 la flexibilització i la suspensió temporal de contractes de subministrament elèctric sense cost per als consumidors afectats. Això inclou: Suspensió o modificació de contractes sense penalització. Canvis de potència atesos sense restriccions de temps prèvies, independentment que el consumidor hagués modificat les condicions tècniques del seu contracte d'accés en els últims 12 mesos. Els consumidors podran sol·licitar la reactivació dels contractes sense cost després del període de suspensió, llevat que es requereixi més potència o revisió de l'equip.
  1. Suspensió temporal de contractes
    S'habilita la suspensió temporal de contractes i d'accés a la xarxa per a punts de subministrament afectats, sense cap cost. La reactivació s'efectuarà un cop es recuperi la seguretat.
  1. Garantia de subministrament
    S'amplia la protecció als consumidors vulnerables, permetent la continuïtat del subministrament fins i tot en cas d'impagament. 6/2024.Només es pot suspendre el subministrament per motius de seguretat de les persones i les instal·lacions.
  1. Ajornament de pagaments
    Els consumidors podran sol·licitar la suspensió del pagament de factures fins al 31 de desembre de 2025. Les comercialitzadores seran les responsables de comunicar a la distribuïdora la informació dels titulars de punts de subministrament, i els CUPS associats, que han sol·licitat la suspensió del pagament. Les comercialitzadores d'electricitat quedaran eximides de l'obligació d'abonar el peatge factures ajornades Queden també eximides de la liquidació de l'IVA, si s'escau, corresponents a les factures el pagament de les quals hagi estat suspès en virtut d'aquesta mesura, fins a l'abonament de la factura completa o hagin transcorregut sis mesos des de l'entrada en vigor d'aquest Reial decret llei.


Mesures relatives al subministrament de gas natural:

  1. Flexibilització de contractes
    Es permet als consumidors ajustar els seus contractes sense costos addicionals fins al 31 de desembre de 2025, incloent-hi: Modificacions del cabal diari contractat fins a tres vegades. Canvis a l'esglaó de peatge aplicable. tres dies.
  1. Suspensió temporal sense cost
    La suspensió de contractes de gas serà exclusivament administrativa, sense talls ni càrrecs addicionals. Durant el període de suspensió no es carregarà al titular del punt de subministrament cap quantitat en concepte de terme fix, contracte de manteniment, regularitzacions, inspeccions, drets d'alta i escomesa o lloguer de comptador.
    La reactivació serà automàtica o per sol·licitud, sense cap cost per dret d'alta.
  1. Garantia de subministrament
    Es garanteix el subministrament a consumidors vulnerables, amb possibilitat de tall només per raons de seguretat.
  1. Ajornament de factures
    Els consumidors podran ajornar el pagament de factures fins al 2025, amb regularització el 2026, limitat a un consum igual o inferior a l'any anterior. Un cop finalitzat el període, les quantitats degudes es regularitzaran a parts iguals a les factures emeses els següents dotze mesos. la comercialitzadora quedi eximida del pagament de peatges o de l'IVA de les factures el pagament de les quals hagi estat suspès pel client.

Operativa a aplicar:

Des d'E-Distribució ja hem traslladat l'operativa a aplicar:

La suspensió temporal i posterior reactivació es tramitaran mitjançant els moviments actuals definits per la CNMC de baixa (B1-01) i alta (A3).

Les modificacions de potència indicades a l'article esmentat es tramitaran mitjançant els moviments actuals definits per la CNMC de modificació (M1-N).

Per a la correcta identificació dels CUPS afectats per aquestes mesures, se sol·licitarà el document PDF del RDL 7/2024, publicat a BOE a la URL definida en els formats de comunicació entre agents per a moviments de contractació i ser tipificats amb el valor “06.- Factures”, recollit a la taula “61.- Tipus de documentació”, definida per la . Aquesta tipologia, no utilitzada normalment en moviments de contractació, permetrà excepcional i inequívocament ser utilitzada per als fins anteriors durant el període de vigència de l'esmentat. En tot cas, el fet de no adjuntar la documentació acreditativa no suposa el rebuig del moviment.